Fra tonnevis med papir til én app, fra tusenvis av timer til noen tastetrykk.
Transportsentralen Lillestrøm har stolte røtter tilbake til like etter andre verdenskrig. Bransjen, bilene og alt rundt har endret seg siden den gang, men oppgaven til TSL er den samme – de går på jobb for sjåførene i samvirket. - Vi må hele tiden tenke nytt og effektivt, og det er her vår historie sammen med Zeekit starter, sier markedssjef Geir Sund i TSL.
Tonnevis med papir og tusenvis av timer
TSL er en stor aktør på Østlandet og har 40 anleggsbiler som kjører masser, stein og pukk. Bilene jobber for store og små
kunder, noen ganger opp til 3-4 ulike kunder på en dag. Alt arbeid i hver eneste bil, for hver eneste kunde, for hver eneste
jobb registreres i lastelisten. Lastelisten danner grunnlag for mye viktig administrativt arbeid, som hva TSL fakturerer og
hva TSL betaler sjåførene. Et helt kritisk dokument for TSL, for sjåførene og for kundene.
Frem til 2019 var lastelisten et gjennomslagspapir med tre kopier som ble fylt ut for hånd.
-Vi har operert med manuell liste i mange, mange år. Så er det slik at de som er sjåfører i dag er gode til å gjøre jobben sin,
men ikke alle er like gode med kulepenn. Det var quiz for å tolke lastelistene og alt måtte føres inn for hånd i vår digitale
system UniTrans. Vi snakker tusenvis av timer og tonnevis med papir, mye frustrasjon og ikke minst: Dårlig dokumentasjon
og problemer med rask fakturering, sier Sund.
Tro kopi av lastelista i en app
- Lastelister på papir tok mye tid og energi, så vi har forsøkt å digitalisere det, men
ikke lyktes. Men så kom Zeekit på banen og bygde en tro kopi av lastelista i en digital app. De skjønte budskapet og løste problemet. Vi kjøpte ikke noe ferdig, de bygde
det sammen med oss, for oss, sier Sund.
Zeekit har utviklet digitaliseringssystemet Collector Pro, en dynamisk plattform
som kan skreddersys kundens behov. Systemet er spesialbygd for selskaper eller
organisasjoner som trenger kontroll og styring ute, og god kommunikasjon mellom
folk på jobb ute i felt og de som administrerer.
-Folka som jobber hos meg kan sende en jobb ut til en sjåfør som åpnes i appen,
så kompletterer han det linje for linje. Eller så får sjåføren et nytt oppdrag der ute,
og starter dette selv. Når han avslutter dagen så sender han det inn gjennom appen
med noen tastetrykk, så sjekker våre folk at alt stemmer og tar det automatisk inn i
UniTrans, sier Sund.
God flyt og trygghet i hverdagen
Den digitaliserte lastelisten er bygget for TSL, og alle sjåførene har tilgang via
sine smart-telefoner eller tablet. De som jobber inne hos TSL har oversikt i en
webløsning. Data fra det som skjer ute strømmer inn i sanntid, så alle har oversikt
over hva som skjer til enhver tid. Etter endt oppdrag kontrolleres lastelisten, og
data føres videre til UniTrans. Andelseiere med flere enn én bil kan følge med på
hva som skjer i alle bilene de eier fra sin app.
-Tilbakemeldingene fra sjåførene og andelseierne er veldig god fordi arbeidsdagen er enklere, og de som jobber inn er selvfølgelig veldig fornøyde. Hele flyten og
tryggheten i hverdagen er blitt forandret, både for sjåfører, saksbehandlerne og for
kundene våre, avslutter Sund fornøyd.